Proces realizacji kursu w sposób zdalny
W tej części omówiony zostanie proces realizacji pojedynczego kursu. Zakłada się, że opisane czynności przygotowywacze zostały wykonane.
Podstawowy wyróżnik zajęć zdalnych w zakresie propedeutyki nauczania to konieczność bieżącej I częstej kontroli postępów w nauce studenta oraz utrzymania stałego kontaktu z grupą studencką.
1. Czynności wstępne – weryfikacja treści kursu oraz zasad zaliczenia (modyfikacja aktualnego sylabusa):
- Należy rozważyć, w jakim trybie pracy zdalnej możliwe i efektywne będzie przekazanie treści z obowiązującego programu nauczania przedmiotu (sylabus);
- Należy rozważyć jakie kryteria i formy zaliczenia/egzaminu wybrać, uwzględniając możliwość weryfikacji zdalnej. Być może konieczna będzie korekta sylabusa. Można wykorzystać takie sposoby oceniania pracy studentów, jak praca semestralna, analiza partii materiału, testy na platformach nauczania zdalnego;
- Należy rozważyć metody weryfikacji aktywności bieżącej studenta (szczególnie ważne dla zajęć ćwiczeniowych, ale można także przemyśleć bieżące sprawdzanie wiedzy przekazywanej w trakcie wykładu). Można tu zaprojektować strukturę własnego repozytorium do kursu (nie publiczną) z formatką listy obecności, planem dystrybucji zadań, case studies, projektów itp., uwzględnić inne formy kontroli aktywności/obecności studenta (np.: stworzyć listę obecności w MS Forms).
2. Przygotowanie kursu i materiałów do kursu:
- Należy utworzyć kurs na wydziałowej platformie Moodle. Tworząc kurs ,należy rozważyć jego strukturę (tzw. format – tematyczna, tygodniowa) oraz zabezpieczyć go hasłem. Należy ustawić opcje zapisywania się użytkowników na “Zapisywanie samodzielne”.
Zobacz więcej: MS Teams i Moodle – filmy instruktażowe oraz instrukcje krok po kroku
Filmy instruktażowe i szkolenia dla pracowników zrealizowane przez UCI
- Należy utworzyć i przesłać do publikacji materiały do zajęć (dokumenty elektroniczne, multimedia (np. zarejestrowany wykład, dane, zadania, linki itp.). Miejscem publikacji materiałów powinna być platforma Moodle wraz z EduDrive. Można także wykorzystać inne wybrane repozytorium jako uzupełniające.
- W przypadku zajęć synchronicznych należy utworzyć zespół dla danej grupy I zajęć na platformie MS Teams – zobacz krok po kroku, jak utworzyć zespół w MS Teams oraz sprawdź filmy instruktażowe dot. funkcjonalności platformy.
- W terminie co najmniej dwóch dni przed terminem pierwszych zajęć, należy przekazać grupie zajęciowej poprzez USOS-mail informacje o:
- formie pierwszych zajęć,
- nazwie kursu na Moodle (najlepiej wkleić link do kursu w treści wiadomości),
- haśle do kursu na Moodle,
- w przypadku zajęć synchronicznych należy także przesłać kod do zespołu na platformie Teams, poprosić o dołączenie do zespołu oraz utworzyć spotkanie dla zespołu (kalendarz Teams) w terminie pierwszych zajęć. Zasady tworzenia zespołów – jedna grupa zajęciowa = jeden zespół. Istnieje możliwość wprowadzenia struktur zespołów poprzez kanały dla zespołów (np. grupa wykładowa i grupy ćwiczeniowe). Istotnym elementem jest ustawienie opcji spotkania – zobacz film instruktażowy;
- warto zawrzeć prośbę o zapoznanie się z treściami dotyczącymi nauczania zdalnego zawartymi na stronie Wydziału.
3. Prowadzenie zajęć:
- W terminie pierwszych zajęć należy przekazać grupie szczegółowe instrukcje dotyczące:
- zasad zaliczenia przedmiotu I/lub weryfikacji aktywności,
- podstawowego i ewentualnie alternatywnego kanału komunikacji (np. USOS-mail, Teams, Facebook, Czat na Moodle, itp.),
- wymagań dotyczących oprogramowania (aplikacje stanowiacę przedmiot nauczania lub dodatkowe narzędzia wspomagające pracę zdalną), tu należy udostenić linki do rozwiązań chmurowych lub linki do pobrania oprogramowania. Należy stworzyć i wskazać studentom ewntualne dokumenty zawierające instrukcje konfiguracji/dostępu do oprogramowania.
- Jeśli zajęcia odbywają się w trybie synchronicznym (lub mamy zamiar takie zajęcia przeprowadzić w terminie późniejszym) ,należy zapoznać studenta z zasadami pracy on-line, a szczególnie z etykietą udziału w telespotkaniu (wstępne wyciszenie mikrofonów, zasady interakcji (pytania w formie audio czy też na czacie) itp.);
- Dobrze jest również zapytać studentów o ewentualne problemy techniczne i jakość połączenia;
- Warto poprosić grupę o wskazanie lidera, osoby poprzez którą można będzie koordynować działania z grupą i ewentualnie utrzymać kontakt (starota grupy/roku).
- Należy także zweryfikować skład grupy na zajęciach (on-line lub poprzez informację zwrotną od każdego studenta w wybranej formie)
W realizacji części merytorycznej zajęć można kierować się następującym schematem:
- Przestaw temat zajęć
- Przedstaw cel zajęć
- Przedstaw/przypomnij warunki zaliczenia kursu
- Przedstaw/przypomnij zasady pracy on-line
- Przypomnij tematykę poprzednich zajęć
- Zrealizuj zajęcia
- Zastosuj wybrane środki weryfikacji aktywności
- Wykonaj ewidencję wykonanych zajęć dla potrzeb rozliczenia czasu pracy
Pomoc w zakresie konfiguracji I eksploatacji narzędzi nauczania zdalnego, zgodne z Zarządzeniem nr 178 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 8 września 2020 r. w sprawie organizacji kształcenia na UMK w semestrze zimowym w roku akademickim 2020/2021 świadczona jest przez Uczelniane Centrum Informatyczne. Lista narzędzi i usług wspieranych przez UCI dostępna jest tutaj.
Wsparcie doradcze w zakresie oprogramowania etc. świadczy dr hab. Sylwester Bejger, prof. UMK – sylw@umk.pl, zaś wsparcie dot. przygotowania pracowni komputerowych p. Bartłomiej Gutowski – bartlomiej.gutowski@umk.pl
Prowadzący poza narzędziami oficjalnie wspieranymi przez UMK oraz usługami subskrybowanymi przez Wydział lub UMK może wykorzystać inne narzędzia pracy zdalnej – zobacz listę narzędzi polecanych. Należy mieć jednak na uwadze licencjonowanie tych narzędzi, ograniczone wsparcie techniczne oraz fakt, że zbyt duża liczba narzędzi używanych przez pracowników spowoduje problemy po stronie studenta (konieczność opanowania interfesjów użytkownika, problemy konfiguracyjne). Zachęcamy gorąco do korzystania z otwartych zasobów elektronicznych, których wstępna lista dostępna jest tutaj.