Podstawowe usługi i narzędzia dydaktyki zdalnej
Narzędzia wspierane przez UMK:
Uniwersytecka poczta elektroniczna – podstawowy kanał informacyjny w komunikacji ze studentem. Student ma obowiązek śledzić korespondencję napływającą poprzez USOS-mail. Pracownicy proszeni są o komunikowanie tym kanałem kluczowych informacji organizacyjnych. Pocztę można obsługiwać korzystając z przeglądarki internetowej lub za pomocą programów zewnętrznych.
Platforma Moodle – jest to system klasy LMS (Learning Management System), służący nauczaniu zdalnemu, zasadniczo w trybie asynchronicznym. Aktualnie wszystkie kursy tworzone przez pracowników UMK powinny być tworzone poprzez stronę główną systemu https://moodle.umk.pl/ . Platformy Wydziałowe od 01.09.2021 r. stają się repozytoriami kursów archiwalnych. – link do platformy Wydziałowej.
Do czego można wykorzystać platformę?
Pełny kurs w trybie e-learning – platforma Moodle umożliwia utworzenie pełnego kursu e-learning, który zastępuje tradycyjne formy. Kurs w trybie asynchronicznym – studenci uczestniczący w kursie samodzielnie zdobywają wiedzę przechodząc przez poszczególne tematy, czytając i oglądając przygotowane materiały, wykonując quizy i zadania, dyskutując na forach oraz kontaktując się z prowadzącym poprzez czat. W bieżącym roku akademickim planowane jest uruchomienie funkcji tworzenia kursów z poziomu systemu USOS. W ramach prowadzonego kursu wykorzystuje się najczęściej następujące funkcjonalności:
- Repozytorium materiałów dydaktycznych – często materiały pomocnicze (dokumenty elektroniczne) wysyłane są studentom za pomocą poczty elektronicznej. Te same materiały można umieścić w ramach kursu Moodle. Ze względu na ograniczenie wielkości plików, platforma nie nadaje się do przechowywania dużych plików np. materiału video, ale można osadzić w w niej obiekty zewnętrzne (jako skróty) np. z repozytorium EduDrive.
- Miejsce oddawania projektów/sprawozdań – platforma umożliwia gromadzenie również materiałów przesłanych przez studentów. Zaletą jest:
- jedno miejsce gromadzenia plików (zamiast otrzymywania ich na skrzynkę pocztową, a później poszukiwania wśród innych wiadomości e-mail),
- bezproblemowy dostęp do nich z dowolnego miejsca,
- ograniczenie czasu oddania
- możliwość oceny przesłanych materiałów,
- odsyłania plików do poprawy, komentarzy, itp.
- Sylabus do zajęć – w kursie można umieścić zarówno program zajęć, jak również materiały oraz spis literatury do przedmiotu
- Dziennik ocen – kurs można traktować jak elektroniczny dziennik, w którym mamy możliwość:
- oceny zarówno przesłanych materiałów, plików, quizów, sprawozdań, ale również oceny zadań wykonanych fizycznie i nie wysłanych do kursu;
- oceny końcowej, która jest wyliczana automatycznie według wybranego schematu, jak również wyliczona według wzoru (wymagań) prowadzącego z uwzględnieniem wag, mnożników, itp.
- Zamknięte forum dyskusyjne – dodając do kursu forum dyskusyjne możemy tworzyć zamknięte dyskusje ukierunkowane na dany temat z możliwością wzajemnej oceny postów przez studentów, istnieje kilka gotowych typów forów, które pozwalają np. na pokazanie studentom innych postów dopiero po umieszczeniu przez nich własnej odpowiedzi. Istnieje możliwość ograniczania ilości wiadomości i czasu pomiędzy kolejnymi postami publikowanymi w systemie.
- Narzędzie do komunikacji – (forum dyskusyjne, czat) – platforma umożliwia wiele form komunikacji studentów i prowadzących, np. forum dyskusyjnego czy też czat (uproszczona wersja komunikatora Messenger).
-
Narzędzie do pretestów/kolokwium – system posiada wiele form automatycznego sprawdzania wiedzy studentów zarówno w formie pytań tekstowych, jak również graficznych. Większość z nich może być oceniana automatycznie bez udziału prowadzącego, co świetnie nadaje się na pretesty do zajęć, dające obraz przygotowania się do ćwiczeń. Oceny z testów automatycznie pojawiają się w dzienniku ocen, można ograniczać czas trwania testu, a także okres w jakim jest dostępny.
Użytkowanie:
Do logowania się do platformy wykorzystany jest Centralny Punkt Logowania, czyli dane logowania są identycznie jak do USOSWeb, czy poczty UMK. Nie ma potrzeby tworzenia specjalnych kont do logowania. Strona główna Moodle https://moodle.umk.pl/. W związku z tym, iż trwa przebudowa architektury systemu zaleca się śledzenie informacji publikowanych na stronie https://elearning.umk.pl/
Pomoc: obecnie platforma Moodle administrowana jest centralnie, w przypadku pytań bądź problemów technicznych (import kursów, dodawanie wtyczek itp.), prosimy o kontakt z Panem Miłoszem Kużmą . W sprawach ogólnych prosimy o kontakt z pełnomocnikiem Dziekana ds. Informatyzacji Dydaktyki oraz Nauczania Zdalnego, panem dr hab. Sylwesterm Bejgerem.
Microsoft Teams – system umożliwiający komunikację indywidualną i grupową on-line, w tym chaty i videospotkania, a także przechowywanie i udostępnianie plików. Teams to aplikacja pakietu Office365 dostępna poprzez przeglądarkę, sugerujemy jednak zainstalować wersję desktop ze względu na bardziej stabilną pracę. Aplikacje na systemy Windows, macOS i Linux oraz Android i iOS dostępne są na oficjalnej stronie Microsoft – kliknij tutaj.
W wypadku korzystania z wersji w przeglądarce internetowej, niezbędne jest korzystanie przeglądarki Microsoft Edge, Google Chrome lub Opera. Maksymalna liczba osób w jednej konferencji wideo wynosi 250.
Główne możliwości aplikacji to:
- tworzenie zespołu z dedykowaną grupą studencką;
- czat grupowy lub indywidualny;
- udostępnianie plików, linków, prezentacji;
- podpinanie innych źródeł i narzędzi jak YouTube, Trello, MindMeister, Jira, GitHub, Evernote;
- integracja z innymi aplikacjami Office 365;
- wideokonferencje lub połączenia głosowe w czasie rzeczywistym z opcją nagrania i udostępnienia;
- w czasie trwania wideokonferencji udostępnianie plików, pulpitu, linków, prezentacji;
- notes zajęć;
- zadania dla studentów z punktacją i wymaganiami;
- ocenianie i informacja zwrotna.
Ze względu na swoją funkcjonalność MS Teams służy zasadniczo do prowadzenia zajęć synchronicznych oraz odbywania konsultacji.
Użytkowanie:
Microsoft Teams jest jednym z elementów pakietu Microsoft Office 365, w związku z tym do korzystania niezbędne jest założenie konta w tym systemie. Konto musi być powiązane z UMK i należy je założyć poprzez stronę UCI – kliknij tutaj, aby to zrobić.
- Rozpoczęcie pracy w Teams – student – kliknij tutaj, aby zobaczyć instrukcję
- Rozpoczęcie pracy w Teams – wykładowca – kliknij tutaj, aby zobaczyć instrukcje krok po kroku i filmy instruktażowe
- Skrócona instrukcja korzystania z Teams – kliknij tutaj, aby zobaczyć
Usługi
Microsoft Office365 – usługa chmurowa udostępniająca zbiór aplikacji online bezpłatnie dla pracowników I studentów. W skład zestawu aplikacji wchodzą:
- odpowiedniki pakietu MS Office (np. MS Word, MS Excel, MS PowerPoint). Wersje online mogą mieć nieco ograniczoną funkcjonalność w porównaniu do instalowanych on-premise.
- szereg aplikacji usprawniających pracę grupową i indywidulaną, m.in:
- OneNote – notatnik elektroniczny
- Kalendarz
- Link do repozytorium OneDrive
- Teams – praca grupowa I wideokonferencje
- WhiteBoard – tablica współdzielona
Użytkowanie:
Aby utworzyć konto w usłudze prosimy skorzystać ze strony UCI – kliknij tutaj. i postępować zgodnie z instrukcją. Sugerujemy założyć nowe konto w ekosystemie Microsoft z adresem e-mail z domeny o365.umk.pl.
Pomoc: Centralne wsparcia technicznego usług Microsoft Office365, w tym Microsoft Teams. Osobą odpowiedzialną za udzielanie pomocy technicznej w tym zakresie jest lic. Daria Chrześcijańska, tel. +48 56 611-2082, e-mail: o365@umk.pl. Więcej informacji: https://elearning.umk.pl/pomoc/wsparcie/
Lokalnego wsparcia udzielają: dr hab. Sylwester Bejger bartlomiej.gutowski@umk.pl
Microsoft Azure Dev Tools for Teaching – Microsoft Imagine – narzędzia Azure Dev Tools for Teaching (wcześniej znane jako Microsoft Imagine Standard i Premium) to oferta oparta na subskrypcji dla szkół i działów technologicznych oraz programów naukowych, technologicznych, inżynieryjnych i matematycznych (STEM). Zapewnia profesjonalne narzędzia programistyczne i projektowe, oprogramowanie i usługi od firmy Microsoft dla pracowników naukowych i studentów. WNEiZ posiada subskrypcje premium.
Użytkowanie:
Do korzystania z usługi wymagane jest logowanie przez konto założone w usłudze Office 365. Kliknij tutaj, by założyć konto.
Logowanie oraz oprogramowanie jest dostępne przez Education Hub po adresem: https://azureforeducation.microsoft.com/devtools. Wszelkie uwagi dotyczące działania systemu Azure Dev Tools for Teaching oraz brak dostępnego oprogramowania należy zgłaszać bezpośrednio do Micorosftu pod adresem aka.ms/studentsupport.
Prawo do korzystania z programu Microsoft Azure Dev Tools for Teaching posiadają tylko studenci i pracownicy Uczelni. Po zakończeniu studiów, nie ma konieczności usuwania oprogramowania od razu, ale traci się prawo do jego dalszych aktualizacji.
Pomoc: W sprawach związanych z wykorzystaniem Azure Dev Tools for Teaching prosimy o kontakt z panem dr hab. Sylwestrem Bejgerem.
Usługi i zasoby elektroniczne Biblioteki Głównej UMK
W nauczaniu zdalnym kluczową rolą odgrywają zdigitalizowane zasoby edukacyjne. Gorąco zachęcamy do korzystania z baz danych zasobów cyfrowych w dostępie poprzez Bibiliotekę Główną UMK.