Centrum Przywództwa i Społecznej Odpowiedzialności Biznesu
Centre for Leadership and Corporate Social Responsibility
Centrum zostało utworzone z dniem 1 czerwca 2009 r. na podstawie Uchwały Nr 52 Senatu UMK z dnia 26 maja 2009 r. (zmienionej Uchwałą Nr 143 Senatu UMK z dnia 25 września 2018) jako naukowo-dydaktyczna jednostka ogólnouczelniana.
Z dniem 1 października 2019 r. na podstawie Zarządzenia Nr 163 Rektora UMK z dnia 4 listopada 2019 r. zostało przekształcone w uniwersyteckie centrum naukowe nadzorowane przez dziekana Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. Centrum funkcjonuje na podstawie Statutu UMK oraz regulaminu.
Zadania:
1) Prowadzenie interdyscyplinarnych badań naukowych w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (określanej dalej skrótem CSR).
2) Świadczenie usług dla przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych (określanych dalej skrótem NGO’s) w zakresie:
– opracowania narzędzi, technik i programów umożliwiających ograniczenie ryzyka oraz naruszeń norm etycznych,
– opiniowania projektów z zakresu CSR,
– monitoringu i ewaluacji projektów CSR,
– szkolenia menedżerów i pracowników,
– pośredniczenia pomiędzy biznesem i NGO’s w nawiązywaniu współpracy oraz realizowaniu projektów,
– prowadzenia bazy danych przedsiębiorstw i NGO’s (z zaznaczonym profilem działalności), które są zainteresowane nawiązaniem współpracy/ realizowaniem projektów społecznych,
– propagowania najlepszych praktyk z zakresu CSR i etycznego przywództwa.
3) Świadczenie usług edukacyjnych polegających na:
− organizowaniu międzynarodowych konferencji poświęconych CSR i przywództwu,
− przygotowaniu książek, artykułów i raportów z badań,
− prowadzeniu bazy danych dobrych praktyk z całego świata z dostępem bezpłatnym lub płatnym,
− organizowaniu przez Centrum praktyk studenckich z zakresu CSR,
− organizowaniu wymiany studentów polskich i amerykańskich,
− tłumaczeniu zagranicznych publikacji poświęconych CSR i przywództwu,
− konsultacjach dla magistrantów i doktorantów.
4) Prowadzenie współpracy z instytucjami publicznymi przy realizowaniu badań oraz kampanii społecznych.
5) Organizowanie konkursów z zakresu CSR w trzech kategoriach: nauka, dydaktyka, praktyka (przywódca, przedsiębiorstwo).
6) Opracowywanie standardów CSR.
7) Aplikowanie o fundusze z Unii Europejskiej i inne potencjalne środki finansowe na realizację projektów CSR.
8) Tworzenie baz danych problemów społecznych wymagających szybkiego przeciwdziałania.
9) Wydawanie czasopisma CSR.
Dyrektor: dr hab. Waldemar Glabiszewski, prof. UMK
Katedra Doskonałości Biznesowej
tel.: +48 56 611 4891
e-mail: waldemar.glabiszewski@umk.pl